Goda nyheter sedan 2002     Måndag 9 december 2019 kl 17:19Nyheter | Skicka in artikel | Annonser | Bli skribent | Galleri | Blog | Musikalbum | Kontakta oss
Nyheter > MVV 2006-2007
Christopher Gull
Foto: Christopher Gull
Christopher
 4 11693 44 35
Christopher Gull
Online 23:57 01/01 2007  Modifierad 23:58 12/08 2010
Christopher Gull
Christopher Gull
Christopher Gull
Christopher Gull
Christopher Gull
Christopher Gull
{"width":"236","height":"500","type":"file","thumbnail":"thumb"}

Allmänt  70 år av Midvintervecka (av vilka endast 4.3% jag tagit del av) och det fortsätter att dra folk. Jag frågar mig själv ständigt hur man kan vilja missa de fem dagar av undervisning, gemenskap och NYÅRET på MVV. Jag kan inte annat än hålla med de som säger att MVV är det bästa sättet att avsluta det gamla året och börja ett nytt år med Herren! Ni som inte var där skulle bara veta vad ni gick miste om!

Ända sedan jag var gammal nog att delta i MVV har det varit en självklarhet att jag ska vara där (förutom en gång då jag firade nyår på ett flygplan), oberoende av vilka resor till andra sidan jorden som har erbjudits.

Detta år var det, för mig, helt suveränt. Mycket har hänt mig under året 2006 och det var dags att samla ihop och tänka igenom allt. Allt som hänt under 2006 var inte positivt, men mycket kan jag se tillbaka på och förundra mig över; hur Gud inte är en död gud. Under dagarna 27.12.2006-1.1.2007 fick vi på MVV erfara en mäktig undervisning som även jag begrep(!), eftersom info ofta för mig far in genom ena örat, ekar i huvudet lite och flyger ut igen. Dock, i år var det helt som om predikanterna (Kenneth Witick, Lilian Lytz och Olle Rosenqvist) talade direkt till mig, för det jag fick höra har förändrat sättet jag vill leva på. Bland annat talade Lilian om tron som en skola och förklarade in i minsta detalj om ”klassrummen” vi befinner/kommer att befinna oss i och plötsligt aha-ade det i mig.

Olle predikade om stegen vi måste ta i livet, att även när vi nått högre på livets trappsteg så måste vi kunna stiga ner igen bland annat för att de som befinner sig på trappsteg ett skall kunna ta sig upp. Olle beskrev rent konkret att om man inte skulle klara av att skura toaletter så skulle man aldrig kunna åta sig ledarskap. Även om konceptet har funnits i mitt undermedvetande så upplevde jag att jag för första gången kunde gripa tag om det.

Halvvägs genom MVV så bestämde jag mig -sa till Gud- att nu får det bli en förändring och slut med flyendet från det jag måste göra i mitt eget liv, före det kan hända mera. Det jag gjorde, gjorde jag nästan i blindo, utan att veta vart det skulle leda, men efter det hela så lättade det så hastigt att det nog smärtade en aning. Min fokus blev ånyo Gud, vilket inte varit så det senaste halvåret, trots att Gud hela tiden gjort något jag inte förtjänat. Plötsligt fattade jag varför jag länge hört Gud säga till mig det ena och det andra, och varför man måste lyda sådant.

En stor del av det som gjorde MVV 2006-2007 så speciellt för mig var att jag var med i lovsångskören (en av intressegrupperna). Som jag sa i vittnesbörden på sista mötet: Jag har personen/personerna att tacka som inte befann sig på plats, nämligen ledaren för digitalvideo intressegruppen. Jag valde att att gå med i lovsångskören, där jag var den enda registrerade killen, och ändå var det förunderligt lugnt; det kändes inte alls pinsamt. Jag hade inte ens tänkt tanken på att jag för det mesta var den enda killen i kören, före en grabb kom och berättade för mig att han tycker det är strongt att jag vågar vara med. Dessutom, jag ogillar speciellt mycket att stå framför mycket människor, men se, när Jesus finns nära så glömmer man allt det och nervositet är ett minne blott. Jag tänkte inte ens tanken på att känna mig fånig där jag stod och hoppade och viftade som en tok. Det var i lovsången framför alla (inte i bänkraden) som jag fann största friden och glädjen under hela MVV. Lovsång har aldrig känts så starkt som en bön före nu. Och de som var med mig ofta under fritid såväl som på samlingar vet att jag hade svårt att sitta stilla, och vet ni varför? Det var ren glädje. Det gick inte att sitta eller stå stilla! Ajjo, det var jag som stod och hostade (i kören) mellan sångerna under lovsången. Nej, men det var underligt, för min röst borde ha varit helt borta eftersom jag varit ordentligt förkyld precis före MVV, och trots detta fann jag mig överrösta många –utan att förstöra rösten.

Till sist vill jag tacka för en härlig nyårsafton... Glädjen i luften, lovsångerna, allt hopp och skutt (jag har sjuka muskler fortfarande), ballonger, 100 meter aluminiumfolie som KBG (Kristliga Beväringsgruppen) hade rivit till konfetti, kramkalaset där massor jag kände och inte kände fick en nyårskram. Den dagen det inte mer erbjuds ett nyår på MVV så... så... ska Bjarne få höra! :)

Ps. Tack Elna och gänget (+Farmors Mössa), som gjorde varje morgon till ett gapflabb! I'll miss them. Ds.


3SbeoDBqSp4895W2KwhF2b
19:07 10.1.2007


Bilderna kommer hoppeligen att komma upp under veckoslutet. Om allt går som planerat, alltså! :)
sanoza
18:02 10.1.2007


vet nån när bliderna från mvv kommer?
Veronica
19:04 9.1.2007


Mycket bra uppmaning, Elin! Att fundera på varför man sjunger en sång.

 Det finns poetiska psalmer och sånger fulla av teologi som utmanar vårt intellekt att tillbe Gud. Men vi behöver också sjunga enkla, intima sånger som vi kan lära oss på nolltid och sjunga från hjärtats djup.

Paulus skriver i 1 Kor 14:15: "Vad innebär nu detta? Jo, att jag vill be med min ande men också med mitt förnuft. Jag vill sjunga med min ande men också med mitt förnuft."

Om våra sånger vore präglade av endast maffig teologi skulle vår tillbedjan enbart komma från intellektet. Vi måste då engagera oss i att förstå textens innebörd och risken är att hjärtats sång uteblir.

Å andra sidan, om vi bara sjöng enkla kärlekssånger skulle vår tillbedjan till slut bli lite tunn. Faran vore då att vi börjar sväva på känslomoln och glömmer evangeliets grund.

elin
16:42 9.1.2007


just me lovsången igen..de finns folk som berörs otrolit av en viss lovsång för att den säger så bra just va man själv vill säga ti Gud..ibland så har man lättare stunder att lovsjunga och ibland kan de kännas som då man sitter på en tråkig lektion some helt meningslös..men saken är den att man ska likaväl kunna åtminstone försöka lovsjunga, för de är ju ändå Gud vi sjunger och ärar..

visst skulle de kunna finnas nått annat sätt att lovsjunga/prisa Herren ibland men då får man ju komma på nått fint sätt..

inställningen till just en lovsång kan förstöra en väldigt fin stund av tillbedjan..man tycker att den är utspelad och tråkig, försök då ta och hitta det fina med just den sången, fundera på varför vi sjunger den till Gud och om int annat så kan man ju gå ut och be i sin ensamhet. om du inte tycker om en lovsång och har svårt att sjunga den så ska man kanske inte heller förstöra för de som sitter brevid...de beror helt på din egen inställning..men försök!

Jocke Plamöön
16:10 9.1.2007


För det första om lovsången,  åtminstone med vårt lovsångs team hade vi sånger övade som aldrig spelades, och lika bra så. Som musiker älskar jag variation och finess i musiken, men för mig personligen ville nog Gud sätta saker i rätt prioritet på mvv, det finns helt enkelt en styrka i förkrossade själar som sjunger "jesus konungarnas konung" 105ggr utan all form av finess men rakt till Gud. Vidare tycker jag att Mighty to save(favoritlåt på detta års mvv är både förutsägbar, konstigt arrangerad och värst av allt urtråkig att spela på gitarr (-:, men de e "jokamiehen buubuu"(inte så viktigt) när Gud helt tydligt använde denna låt. Gods just a better musician than I am ! å bra så.

För det andra DET BEHÖVS FOLK SOM ÅKER PÅ MVV "ÅR EFTER ÅR"
självcentrering vs tjänande var ett stort tema på mvv, och jag tackar Gud för människor typ Stefu  Forsbäck som  egentligen är både  "för gammal och vis" (-: för mvv, men som har desto större kärlek till de som är där första gången, är där i sitt livs största andliga kris eller vad som helst.  Det här gäller all kristen verksamhet och alla konferenser. Vill du ha en annorlunda konferens anonym 2? Gå då ut från mötet nångång och prata med människor som blivit kvar och "fundera" i korridoren eller sitter på lektaren och iakttar "de där andra som Gud vill beröra".
Där finns behoven! ofta mera än på de bästa platserna i salen. Varje konferens borde ha "läktar talare" som lika bra kunde kallas människofiskare. Och tro mig detta är alla kristnas "grej".

Tack till mvv ledningsgruppen som slitit ont för att jag och andra fick bli så rikligt välsignad på mvv.
Ad G
18:59 6.1.2007


en som inte var med tycks inte ha hört Blessed be Your Name, som behandlar både den lycka och det elände en mänska kan vara i. "...on the road marked with suffering, when there's pain in the offering, blessed be Your name".

Håller med att samma sång gång på gång blir enformigt, och vill gärna själv se mer variation - _men_ å andra sidan kan man desto mer koncentrera sig på Gud mer än texten om en sång inte har mer än ett par verser och refräng. Vidare kan man memorera Bibeln och bibelsanningar via sånger, et cetera, et cetera... Båda sortens sånger har sin plats och sitt syfte, och den kristna världen kommer alltid att pendla mellan bådadera dike.

Dessutom kan man lova Gud på så många andra sätt, som inte har nåt med varken sång eller musik att göra.
Daniel Huhtamäki
18:51 6.1.2007


Intressant att läsa alla eras kommentarer om veckan då man själv ingått i planeringsgruppen. Tänkte också passa på att lämna en fråga om det viktigaste med Mvv. Vad drar mest dit, säjer ni? Fortsatt trevligt år!
en som inte var med
17:39 6.1.2007


Tack Christa! Du satte huvudet på spiken.

Det finns så många sånger som glömts bort. Såger som är födda under nöd och kamp vars texter skär genom märg och ben. Inte bara "vi älskar dej", upphöjer dej" osv, vilket säkert också är bra men det behövs VARIATION.

Christa
09:48 5.1.2007


Jag gillar de lovsånger som sjungs idag, men saknar samtidigt mycket uppbyggande sånger med mera textinnehåll. Tänk vilka många sånger det finns som är sprängfyllda med kristen visdom och uppbyggelse och tänk vad synd det är att glömma bort dem!

 Förstår mycket bra poängen med samma sånger, men för den rastlöse kan det vara skönt att ha lite mera text att fästa tankarna vid.

Tofi
01:22 5.1.2007


Lovsång är nog viktigt, men vare sig det är 1, 10 eller hundra sånger så är de ju böner av något slag. Jag har själv inget problem med att sjunga samma sak många gånger om; det man sjunger fastnar mycket bättre och man kanske kan vinkla det man upprepar, så man kan läsa mellan raderna på sången (så de verkligen blir en Lovsång och inte bara en sång).

Det är helt klart ett stort bonus att ha det roligt på MVV, men det fanns säkert personer som hade det mindre kul, men som fokusera desto mer på fokusera Gud... eller så.

Hej, du som inte var med: jag var med i en lovsångkör som sjöng med i alla kvällssamlingar :)

cessi hackzell
22:40 4.1.2007


får väl skriva mitt efternamn när d finns flera cessin nuförtiden..såklart man kan prisa GUd på många olika sätt!o Gud viLL möta en var som helst, behöver int vara "antingen eller"..det här var mitt fjärde år på mvv och visst har det ju alltid samma ramar, men ändå är åren så olika!detta år var annorlunda än förra året och året förde det var annorlunda än det förra.

jag åker dit för att komma bort från min egen komfortzon lite..o utmanas av superbra undervisning som får en att se på saker ur ett annat perspektiv.
GUd är otrolig. jag förstår honom inte ett dugg. men en sak fick jag förstå på ett så otroligt sätt jag inte kunnat tidigare. HUr Mycket han älskar mig. egentligen. o lite till. oförtjänt.
wow.

Magnus
22:18 4.1.2007


Där var en kör som lovsjöng under hela mvv.

Det har varit lite olika på olika läger med lovsången. På vissa läger är det hela tiden en massa nya låtar och på vissa läger (som detta mvv) är det samma låtar som upprepas gång på gång. Jag själv trivs bättre när det är bakanta låtar som sjungs flera gånger eftersom jag har svårt att lära mig nya låtar.

Jennifer
22:15 4.1.2007


Vad jag har förstått far man till mvv för att både möta Gud OCH att ha skoj. En bra kombination, eller hur? Jag skulle ha kunnat tänka mej att fara till Mvv för att få lite mera svar på en massa frågor som man funderar på. (och ha skoj ;) )

Och det där med lovsånger, visst - flera sådana är faktiskt enformiga! (MYCKET) men destu lättare att sjunga med för dem som vill :) Kanske är det lättare att tänka när det bara sägs ett par få ord. det är ju ändå texten som är viktigast. Fast lite variation skulle det ju kunna få finnas :)

en som inte var med
21:47 4.1.2007


Modvinterveckor är nog bra men de är så långt från verkkligheten man kan komma. Jag tror att man möter och kommer närmare Gud i sin ensamhet o med några vänner.

Och varför skall det bara sjungas sk lovsång. Samma vers upprepad 20-20 ggr. Der finns många sätt att lova Gud. Varför ingen kör som lovsjunger etc. Finns det bara ett sätt att lovjunga Gud nuförtiden? 

cessi:)
19:00 4.1.2007


nåjaa, nu vet ja va du gorde me din kamera hela tiden! Bra jobbat gullis;) pussXD!<3

Tofi
13:51 4.1.2007


Nejdå, inte menade jag att vara konferanskristen i mitt utlåtande... jag menade att Gud var min fokus där och därför blir inte jag trött på det. Jag var bara extrem, Magnus, för att berätta att jag inte far till MVV och förväntar mig att "ha det skoj" som det tidigare lät... Inte finner jag något fel i att man inte vill fara till MVV eller liknande, ändå. Bara man frågar Gud är det väl inget fel i ens val (lyssna till Honom och inte till mig om ja säger nåt dumt :))
callis
13:10 4.1.2007


Hör ni nu!!! För det första måste man inte åka till MVV för att möta Gud. Det är farligt att bli en konferenskristen som bara tror att man hela tiden måste åka till en massa konferenser för att möta Guds närvaro. Egentligen är det så att man ibland starkast möter Herren hemma i sitt eget vardagsrum. Och det var ett fantastiskt läger men nu måste vi ta vara på det som Herren lagt ner i våra hjärtan så att vi kan ge det vidare. För det är det som allt handlar om. Gud använder oss som sina lärjungar och då har vi också samma befallning som de 12 hade : Gå ut till världens alla hörn och gör alla männiksor till mina lärjungar. För att göra det som Gud sagt oss att vi skall göra, behöver vi ta emot av Herren och det gjorde nog alla av oss som var på MVV. När vi tagit emot skall vi också ge det vidare till såna som inte har det, till såna som vandrar på fel väg, såna som inte har Herren. Ta det här med er in på det nya året. Gott nytt 2007.
Jennifer
11:57 4.1.2007


Ni verkade ha haft jätte roligt på mvv! Jag var inte själv där, men har hört mycket om veckan i Sibbo.

 Min klasskompis Caro har haft jätte ont i sina knän jätte länge. Så vid midnatt ringde hon till mej och berättade (har aldrig hört henne så glad, ivrig och rörd på samma gång) att man hade bett för henne och hon kände hur värken släppte i sina knän. Ett av alla under!

Och du kusin (tofi/tofu) , är bra på att skriva och berätta! Ta vara på det :)

3SbeoDBqSp6095W2KwhF2b
11:30 4.1.2007


Christopher, att mvv inte längre är "ens grej" är inte samma sak som att gud inte längre är "ens grej".

Jag förstår mycket väl att man inte trivs på mvv och det är inget fel
med det! Då finns det säkert nåt annat passar bättre då. Eller så
kanske det inte längre är meningen att man skall fara dit år efter år
längre utan istället leva ut det man fått där.
L
00:19 4.1.2007


Jag var på Mvv för nionde eller tionde gången i år och jag måste säga att det bara blir bättre för varje år. Gud gör så otroligt mycket i så många människors liv och det är härligt att få träffa en massa älskade syskon och bli uppbyggd på alla sätt. Det finns en styrka i att komma tillsammans och tillbe Gud, då sker det mäktiga saker! Liksom även denna Mvv.
3SbeoDBqSp7095W2KwhF2b
00:18 4.1.2007


Hej, till er som väntar på bilder från MVV: Ni får nog hålla ut tills Magnus' bilder kommer (för jag tänkte inte spoliera det hårda fotograferings arbetet han haft för sig under MVV :)).
3SbeoDBqSp7095W2KwhF2b
00:14 4.1.2007


Jadu, anonym nr. II, om det "inte längre är din grej" så är Gud heller ej "längre din grej"; jag far till MVV för att möta Gud först av allt, och Det kan jag inte bli mätt på! Där har du "det som drar". Vad är meningen att läsa bibeln varenda dag? Vad är meningen med att ens leva varje dag? Fråga Herren vad som är meningen med allt så behöver du inte undra.

anonym
22:20 3.1.2007


jag måst nog säga att jag helt har tappat vad som är juttun med att fara på MVV varenda ett eviga år?? insåg ren förra året o i år var jag int ens där. nog finns det väl sina bra sidor också men det är inte längre min grej..4 år har jag varit på mvv....nu finns det inget som drar dit.
anonym
21:40 3.1.2007


kom nu ihåg att var än gud är så gör han det underbart härligt!
Matte
19:46 3.1.2007


Håller helt me dig Tofi! Själv va ja i Kokkola vilket va underbart.
Skulle inte vilja tillbringa nyårsafton nån annanstans än på MVV eller Nyårslägret i Kokkola.
ca
10:26 3.1.2007


heja Christopher! Jag tyckte det var jättehärligt att du var med i lovsångskören. ;-) fortsätt så... MVV var faktiskt jätteskönt. Hade hela tiden en känsla av en så stor nåd och glädje över att få vara med där, just då. Och allihop - kom ihåg vad Jesus gjorde för er på lägret, men bli inte så nöjda att ni drar er tillbaka i "lugn och ro". Herren har alltid mer att ge till just dig. Det Gud ger, ger han i överflöd - och han är alla goda gåvors givare, fast vi ibland inte alls fattar vad han håller på med.. Blezz u all! Vet om att ni är underbara människor allihopa!!!
*Sonja*
23:15 2.1.2007


ja, lovsången var mäktig:) teamen var super:) och undervisningen var just det jag behövde höra!! Mitt nyår 2006-2007 var det bässta jag nånsin haft:)!! tack till alla som gjorde det så bra:):) *kramar*
Linus
22:58 2.1.2007


Ja, bilder kommer, Magnus Wikström har igen gjort ett hårt arbete! Respekt!
a
22:48 2.1.2007


kommer det fler foton från mvv?
cessi
22:20 2.1.2007


var matte med på mvv 06-07?
Tofi
20:21 2.1.2007


Jo, jag menade inte att MVV klår allt, jag menade att det slår de traditionella sprit kalasena och hemma slöande :) Nyårslägret i Kokkola va säkert minst lika bra!
Cindy
17:14 2.1.2007


Jag vet precis va du menar, lovsången var helt underbar! (: Jag kände att den berörde mig minst lika starkt som bönen. Påskkonferansen nästa då! miss you all.
Benji
15:08 2.1.2007


Vet nån när bilderna från MVV kommer upp, helt fantastiskt läger måst man säga.

Linus
13:17 2.1.2007


Är det någon som var på Kokkola-lägret som vill skriva en artikel och skicka in bilder? Tryck i såfall på "Tipsa oss" till vänster.
Matte
12:46 2.1.2007


Visst är MVV ett mycket bra läger, men nyårslägret i  Kokkola tycker jag för min del att är på samma nivå som MVV.
Sök

Skriv sökordet i rutan
Arkiv
Reklam

Annonsera här? Det passar bra! Kontakta oss!
musik >
10 senaste
>
You're forgiveness
Av Samuel Erik, Text och musik Samuel Erik, Producerad Samuel Erik och Manne Tiainen
Mick
Av Zealot Poets
Kärlekseld
Av Zealot Poets
Flumparanoia
Av Zealot Poets
The Day of Salvation
Av Pontus J Back
Without You
Av Pontus J Back
Thankful
Av Pontus J Back
Mighty God You Are (King of Kings)
Av Andreas Forsberg, producerad av Egon Veevo
Every Drop
Av Samuel Eklund, Producerad av Joakim Palmén