Här vill jag ligga till solnedgång...

Super-semester!!

ALLMÄNT. Jag ville riva loss ordentligt på en gång, så det blev sex länder på fyra veckor. Om intresse finns, läs vidare om var i världen jag lämnade mina spår.

Detta år bestämde jag mig för att, om möjligt, ta ut hela min sommarsemester på en gång, för att ordentligt få vila ut och kanske resa lite. Och så blev det -jag höll hela fyra veckor i streck, från vecka 20 till början av vecka 24. Det blev dock lite mer rest än jag kunnat förbereda mig på och därmed kanske inte så mycket vilande! Men som säkert känt, så har jag absolut inget emot att resa och fara omkring, också helt extempore, så jag är helnöjd med resultatet! Jag skall nu ta er på en liten rundtur av min semester. Häng med!

Elna och jag har länge planerat -vilket vi är jätte duktiga på- att åka till Thailand. Så nu tog vi tillfället i akt att få det inklämt mellan diverse skolprojekt och inträdesprov. Den 14.5 åkte vi iväg till Bangkok, varifrån vi åkte taxi cirka tre timmar för att sedan infinna oss någonstans mellan Cha-Am och Hua Hin. Stället där vi bodde var jätte fint och hade egen pool och låg precis vid stranden där palmerna svajade i vinden. Tidvattnets gång var ständigt närvarande och längs med stranden kunde man gå i timtal och njuta av solen och plocka en massa snäckor av olika former och nyans. Varje dag tog vi bussen in till den ganska passligt stora staden Hua Hin, där vi shoppade och åt. Thailändsk mat är himmelskt god och just så där kryddig som Elna och jag gillar!

Efter fyra dagar åkte vi tillbaka till Bangkok för att sedan på natten ta nattflyg via Zurich till Helsingfors. Vi hade ändå tid att gå några timmar omkring i Bangkok, så det blev förstås shopping och mat där också. Bangkok är nog så stort att man skulle behöva mer tid för att se allt som staden har att erbjuda, men det får bli en annan gång!

När jag kommit hem på söndagen var jag redan uttråkad och redo att bege mig någon annanstans. Jag kontaktade en vän som bor i Grekland, i Aten, och frågade om det möjligen skulle passa att jag skulle komma en sväng. Ja, det passade mer än bra till min tur! Så måndag kväll hoppade jag på Blue1:s direkta flyg till Aten! Tre dagar i Aten var ganska passligt för att hinna se det mesta i centrum, samt lite i förstaden där vi bodde. Tyvärr, om man inte är fotboll-fan, var det just då final i fotbollsligan mellan AC Milan och Liverpool, så ni kan tänka er centrum av Aten fullpackad av en massa huligana fotbollsfantaster! Det höjde inte precis stämningen -speciellt när vi under en störtskur alla skulle packa oss in under ett litet tak! Trångt var det kan man säga!! Men förstås en upplevelse i sig!

Torsdag kom jag hem till Finland och hann faktiskt spendera en hel dag hemma i Helsingfors, innan det på lördag den 26.5 bar av till Tallinn med en grupp från Noisen! Dit åkte vi alltså för att gå på Oslo Gospel Choirs konsert. Vi spenderade sedan en natt i Tallinn och på söndag kväll var vi tillbaka i Helsingfors. Det var också en upplevelse värd att minnas! OGC är en fantastiskt begåvad kör, såsom deras dirigent Tore W Aas!

Sedan fick jag spendera tre fina dagar med min familj och vänner i Borgå, innan det igen bar av ut i världen. Väl värt att nämnas är väl att vi i Borgå en dag fick njuta av 34 graders värme! Det var minsann något jag inte tror jag upplevt tidigare på dessa breddgrader..? Glassen bara rann iväg när man försökte äta den! Borgå är annars också en ljuvlig sommarstad, som charmar med sina fina strandbodar och mysiga små gator i Gamla Stan. Tyvärr står Domkyrkan ännu inpaketerad efter den hemska branden, men vi hoppas och tror att den kommer åter med sin glans! Den är ändå en central del av hela Borgå.

Torsdagen den 31.5 åkte jag och min vän Kira till Strasbourg i Frankrike för att besöka en gemensam vän som arbetar där över sommaren. Det blev fem dagar fulla med tjejsnack, sightseeing, shopping, god mat och solbadande i en park nära Europa-rådet. I Strasbourg finns en hel del att se, allt från de relativt moderna EU-byggnaderna till den charmiga Gamla Stan, La Petite France.

När jag kom hem måndagen den 4.6 hann jag precis vara hemma en natt, innan jag igen nästa morgon åkte till Salzburg i Österrike, för att hälsa på min goda vän som är där på utbyte. Salzburg som stad hade jag speciellt mycket sett framemot att besöka, eftersom jag under våren deltagit i musikalen Sound of Music på Svenska Teatern och eftersom musikalen utspelar sig i staden och trakterna där omkring! Jag fick se platserna och gå där som Maria och barnen av familjen von Trapp strövat omkring och vi besökte också klostret i Nonnberg, där Maria var novis samt senare vigdes med sin Georg von Trapp.

Direkt från Salzburg flög jag på fredagen den 8.6 till Malaga där vi med en kompis skulle få bo hos hennes farmor med make, som bor i Fuengirola året om. Där blev det ett härligt och perfekt slut på semestern med några dagar i heta Spanien på en ljuvlig sandstrand! Dom hade till och med i nyheterna varnat om extremt stark sol, så vi hade packat med solkräm med skyddsfaktor 30, och det behövdes verkligen. Under dagarna blev det förstås också shopping, god mat, bland annat tapas, mysiga restaurangkvällar och allmänt yrande omkring.

Då jag på tisdagen den 12.6 landade hemma i Finland, hade jag precis nitton timmar på mig att på något sätt få mig hemmastadd, sova, och vakna upp till vardagen med jobb och gamla vanliga rutiner. Men det gick hur bra som helst och visst är jag otroligt glad för allt som jag återigen fått se och uppleva under denna senaste månad! Jag ångrar ingenting, utan väntar bara på att så fort som möjligt snart igen få fara och resa och upptäcka! Tack till alla som ville resa med och de som ställde upp med husrum och gästvänlighet!

Saldot blev alltså Thailand, Grekland, Estland, Frankrike, Österrike och Spanien, av vilka Thailand och Grekland var nya för mig.