Goda nyheter sedan 2002     Onsdag 11 december 2019 kl 10:13Nyheter | Skicka in artikel | Annonser | Bli skribent | Galleri | Blog | Musikalbum | Kontakta oss
Nyheter > Alexander förklarar skillnaden mellan mancave och referens-hemmabio
Linus
 1 3545 112 0
Linus Mickelsson
Online 23:12 19/05 2019  Modifierad 00:09 20/05 2019

Allmänt  Alexander Store, 26, har förverkligat var Hi-Fi-mans drömhembio med mäktigt ljud, stor skärm med utrustning för att leva sig in i filmer, spel och musik. Alexander får ibland höra att han har fina leksaker eller en ”mancave”, men han har en djupare orsak till anskaffningarna: Hans sökande efter perfektion inom audiovisuell produktion.

Alexander, ursprungligen från Österbotten, bor tillsammans med hans fru Rebecka och deras katter Gideon och Felina som hyresgäster hos Johnny-Stefan i Sibbo. Där fick Alexander möjlighet att hyra en del av källaren och vips hade tomrummet fått en mening. Alexander identifierar sig som konstnär och hans liv kretsar enligt egen utsago kring tro, sanning, kommunikation, teknik och kultur. Alexander har trots sin unga ålder hållit på länge med videoproduktion och han hans passion är berättelser som berör.

Mickelsson.net undrade hur det går till när Alexander med utrustningens hjälp analyserar material och hur han lär sig av det.

Kvickt formulerade Alexander en text som förklarar för lekmän det som skiljer hans utrustning från en mancave.

--- Alexander:

Musiker går på konserter, skådespelare på teater, fotografer på utställningar, byggare på byggnadsmässor och jag ser på film i min hemmabio. I samtliga fall handlar det om att vidga ens perspektiv på och förståelsen för det hantverk man valt att jobba med.

I mitt fall har jag försökt bygga en referens-hemmabio; det betyder att både ljud och bild ska hållas inom vissa toleransramar för att så gott som möjligt representera det som filmskaparna har tänkt, och vid det här laget lever hemmabion upp till många av kraven. Högtalarsystemets lägsta frekvenser börjar vid ca. 16 hertz, så lågt att jag bokstavligen kan känna om en pansarvagn kör förbi på skärmen. Sedan sträcker sig frekvensomfånget upp till 20 000hz med en sådan noggrannhet att det gott och väl skulle duga för musikproduktion i studio. När man går på bio ställer man inte in volymen själv, och på samma sätt har jag också kalibrerat hemmabion så att 0.0 dB på förstärkaren är referensvolym, jag tar alltså varken bort eller lägger till volym från det som filmskaparna har tänkt.

Bilden visas på en 65” TV, jag visste att jag skulle flytta en del och ansåg att duk och projektor skulle bli för krångligt. Som tur har moderna TV-apparater mycket fina färger, ingen fläkt som surrar och med de nya HDR-standarderna kan jag ärligt säga att jag ibland blir bländad av tv:n. Det är bra, för det betyder att verktyget är tillräckligt kapabelt för att utmana ögats ljuskänslighet. Det är utmanande att göra ett utrymme med bra ljud- och bildåtergivning. Jag har två sittplatser i min hemmabio och från dem är ljudet och bilden välbalanserade. Tänk er då hur krävande det är att bygga en biosalong med 200 platser. Det innebär många kompromisser i kvaliteten och ljudet i synnerhet kan variera kraftigt på olika platser i salongen.

Jag brukar säga att jag vill veta vad bra ljud och bild är, så att jag kan utmana mina medarbetare till att leva upp till standarden; att använda de verktyg vi har till det maximala. Även om jag kan luta mig tillbaka och njuta av filmen, serien eller spelet så finns det alltid också en professionellt aspekt över det hela.

Igår såg jag exempelvis på Eurovisionen och noterade flera detaljer som många inte tänker på. Här är 10 av dem:

- Hur många kameror har de?
- Hur ofta byter regissören bild “på slaget”?
- Hur starka måste strålkastarna vara för att vara tillräckligt starka på så långa avstånd?
- Är bildskärmarna i kulissen unika eller är de byggda av komponenter som man kan arrangera om i olika former?
- Är det samma regissör hela 4 timmar eller är det flera som delar olika pass?
- Har varje nummer haft en egen bildproducent som planerat hur numret ska se ut?
- Varför är ljudet så starkt komprimerat och saknar dynamik?
- Hade det hänt mindre misstag i byte av kameravinklar ifall de hade haft lite lugnare takt i bytena?
- Varför måste programledarna ha så stela färdigskrivna skämt?
- Hur många försökte driva en politisk agenda angående Israel och Palestina?

Alla dessa frågor och fler är utan relevans för många, men för mig som kommer att jobba med liknande produktioner och delvis redan gör det har det stor betydelse. Just nu jobbar jag för IRR-TV och ALFA-TV, mest som produktionsassistent och regissör. I framtiden önskar jag göra filmer som kan ge ett evigt mervärde för den som tittar. Jag vill avsluta denna text med ett ett fritt översatt citat ur boken “Set Lighting Technician’s Handbook” angående filmskapandets komplexitet:

Det finns ingen enskild sak som inte kan förklaras och bli förstådd under 10 minuter. Att göra filmer är den konstnärliga tillämpningen av miljontals relativt enkla detaljer.

--- Citat slut

Mickelsson.net tackar Alexander och önskar honom all välsignelse och ett snart återseende.

* Med mancave anser man ett utrymme där vuxna män har förverkligat sina barndomsdrömmar.


Sök

Skriv sökordet i rutan
Arkiv
Reklam

Annonsera här? Det passar bra! Kontakta oss!
musik >
10 senaste
>
You're forgiveness
Av Samuel Erik, Text och musik Samuel Erik, Producerad Samuel Erik och Manne Tiainen
Mick
Av Zealot Poets
Kärlekseld
Av Zealot Poets
Flumparanoia
Av Zealot Poets
The Day of Salvation
Av Pontus J Back
Without You
Av Pontus J Back
Thankful
Av Pontus J Back
Mighty God You Are (King of Kings)
Av Andreas Forsberg, producerad av Egon Veevo
Every Drop
Av Samuel Eklund, Producerad av Joakim Palmén