Goda nyheter sedan 2002     Fredag 2 december 2022 kl 05:23Nyheter | Skicka in artikel | Annonser | Galleri | Blog | Musikalbum | Kontakta oss
Nyheter > Niinistö eller Halonen?
 1 10558 75 52
Fredrik Liukkunen
Online 19:40 25/01 2006  Modifierad 03:40 15/08 2010

Old articles  Finland får en ny president på söndagen 6 år framåt. Det är viktigt att just du röstar.

Många har åsikter om hur samhället skall se ut och hur landet skall ledas, men ändå röstar inte alla som får rösta.

Om du har rösträtt, skall du rösta. Det är ganska onödigt att ha åsikter, om man inte använder sin rösträtt.

Tarja Halonen har länge varit president och varit en bra president. Ändå har hon inte gjort så mycket och påverkat så mycket som hon skulle ha kunnat.

Sauli Niinistö kommer med nya vindar som är bra för både landet och folket. Niinistö tänker också i tankar som inte är emot kristna värderingar. Iltalehti frågade Niinistö vem han skulle vilja träffa. Niinistö svarade: Jesus.

När Tarja menar att man skall skicka mera pengar till u-länder, säger Sauli att många länder blivit passiva pga av endast u-landshjälp. Katastrofhjälp är en annan sak, men om 70% av ett lands BNP består av biståndspengar så har vi gjort några fel västländerna, samtidigt som vi försöker köpa billiga produkter därifrån. Bättre är att hjälpa dem att hjälpa sig själva, t.ex genom att stöda småföretagsamhet och ge finansierg till sådana som inte kan få finansiering från banker. Sanningen är att om man endast ger pengar i handen, lär man folk att inte behöva göra något. Därför är många u-länder passiva. Hjälp och lär en annan att hjälpa en annan. Samma budskap gäller för Finland!

Rösta på Sauli, det gör jag. (Dessutom har Tarja en socialistik bakgrund vilket grundar sig i kommunismen, som gör folk beroende, bundna och passiva)

Kom ihåg alltid att välsigna alla ledare!
Finlands framtid är vårt gemensamma ansvar!


Rambam
21:24 4.2.2006


Kallis kristna värderingar visar sig ju bäst genom de valförbund han ibland haft i olika val (tänker närmast på Sannfinländare).

Eller vad sägs om 2Chr 6:14-15?
Gå inte i par med de otroende. Vad har rättfärdighet med laglöshet att skaffa, och vad har ljuset gemensamt med mörkret?Hur rimmar Kristus med Beliar, och vad förenar den troende med den otroende?

Tycker KD borde tänka lite på sin kristna lära då de har valförbund med rasister och andra tydligt okristna.
Fundersam
21:10 4.2.2006


"Dessutom har Tarja en socialistik bakgrund vilket grundar sig i kommunismen, som gör folk beroende, bundna och passiva."

Är inte detta felaktigt? Socialismen härstammar INTE från kommunismen. DÄREMOT härstammar kommunismen från socialistiska tankar.
Ur socialismen uppkom riktningarna kommunism (som vill förändra samhället genom revolution, samt t.o.m. våld om så behövs) och socialdemokratiska tankar (som vill uppnå ett jämlikt samhälle på fredlig väg).

Dessutom: är det inte en god sak att ett socialt skydd existerar och upprätthålls och på så vis gör livet mer jämlikt samt minskar klyftorna i samhället?
Högern står i grunden för en fri handel och marknadsekonomi. Fri handel leder i sin tur till att de rika blir allt rikare och att de fattiga blir fattigare. Låter kanske uttjatat, men så funkar det.
Jag vill tro att vänstern (i teorin) lägger mindre vikt på Mammon och större på att alla människor ska få leva ett resonligt liv.

Jag påstår ingalunda att någondera riktningarna vore Guds absoluta favoritlinje. Ser snarare detta som en lite tanke som växte fram.

Själv röstade jag på Bjarne Kallis i första omgången (endast tack vare dennes tydliga ståndpunkter berörandes kristna värderingar) och på Tarja Halonen i den andra omgången. Påstår dock inte att tveksamhet inte fanns.
Christoffer
21:17 29.1.2006


Jeeeeeee!
...
21:11 29.1.2006


Och trots svartmålning, kristet önsketänkande om Sauli och andra diverse påhitt blev Tarja omvald!! Heja Halonen, sköt dig lika bra i dina sex nya år :)
Linda L
18:05 28.1.2006


Nu ska ja också ta och skriva en kommentar.
Före första valomgången funderade jag på om jag skulle rösta på Tarja Halonen eller Bjarne Kallis. Då jag inte kunde bestämma mej kom jag på den strålande idén om att fråga Gud om råd! Då jag vände mej till honom fick jag det enkla, och för mej förvånande, svaret "Niinistö". Vid det laget hade jag inte ens seriöst tänkt på honom som ett alternativ. Jag tvekande och undrade om jag verkligen hade hört från Gud. Efter att jag sedan läst lite om Niinistö, och talat med några andra frälsta, som tydligen hade bestämt sej för att rösta på Niinistö, kom jag till slutsatsen om att det nog faktiskt var honom som Gud ville, och vill, att jag skall rösta på. Så, imorgon bär det av till valurnan, för att en andra gång skriva in nummer tre på den lilla biten papper.
Veronica
21:11 27.1.2006


Den som vill kan imorgon lyssna på radio dei klockan 10:30 så får den veta presidentkandidaternas tankar kring följande frågor: Hur ser du på förhållandet mellan kyrkan och staten i dagens Finland? Hur kan man som president stöda de utslagna? Vilken betydelse har Bibeln för dig?

Lyssnade, nej, försökte lyssna på intervjun med Tarja imorse men det gjorde jag med ringa framgång eftersom jag hade så skyndsamt att jag borstade tänderna och klädde på mig på samma gång. Typ... näh, inte idag men liknande mornar kan jag ha.
Anti Seta
19:29 27.1.2006


Jag skulle ALDRIG ge min röst åt Tarja eftersom hon varit ordförande för Seta,(föreningen för sexuellt likaberättigande). Så är det bara, därför finns bara ett alternativ kvar.
Kimmo
17:54 27.1.2006


Det är ju självklart att "Sale" ser ut redan som en president!
victor
15:47 27.1.2006


SAULIII!!! e den rätta killen..
fobi´
15:25 27.1.2006


Det ända snygga på Tarja Halonen är de kläder man klätt henne med de senaste dagarna. Niinistös sällskap har påverkat, hördu Erkki Esimerkki.
cessi
15:25 27.1.2006


nej riksdagsval e d ju int(syftar på det va Oskar skrev tidigare) men SDP e ju det parti Halonen står för...

men det e lite konstigt att det nog får finnas andra friskolor (tex muslimska) men int kristna.
o Finland ska var ett s.k kristet land.
Anna
13:58 27.1.2006


måste kommentera så jag får läsa andras kommentarer
Erkki Esimerkki
13:50 27.1.2006


"homosexualitet eller lesbiskhet" är inte det lite tårta på tårta??? Tarja e snygg, heja Tarja
hanna
13:04 27.1.2006


jovisst mår ju barnet bättre av att ha mor och far. Men nog är två kvinnor eller två män (adoption) ändå bättre än bara en förälder, eller skila föräldrar.
inte behöver man ju rekommendera homosexualitet för det. precis som kyrkan inte rekommenderar sex utanför äktenskapet även om den ger råd om kondomer.

Och Christas kommentar till Kilroy; nog lönar det sej alltid att rösta. Om Kilroy pga kandidaterna som ställts upp inte har någon skillnad vem av dem två som blir vald, kan han ändå bidra med en tom röst. Bättre än ingenting.
lotta m.
10:43 27.1.2006


Gud skapade mannen o kvinnan till sin avbild. Ett barn mår allra bäst av att ha en mamma o en pappa, inte två mammor eller två pappor som föräldrar. Bibeln står inte heller för varken homosexualitet eller lesbiskhet.
¤jenna¤
10:31 27.1.2006


Jo Hanna, om man talar om goda gåvor som en bulle eller andra välsignelser kanske... Men barn borde väl åtminstone få chansen att kunna ha både far o mor??
Christa
07:53 27.1.2006


Till Unknown: Om du följde med den tidigare debatten om presidentkandidaterna så märker du att det är just det du talar för som i huvudsak har diskuterats. Jag tror att de flesta av rent intresse frågar sig var kandidaterna står i trosfrågan, som en aspekt bland många i debatten.

Kilroy: Om det inte spelar någon roll vem som blir president, då är det kanske lika bra att låta bli att rösta?
Ch
23:10 26.1.2006


kommunism (sdp,vänstern, bara finare namn...) brukar inte gå så bra ihop med kristendom... Tarja är en renodlat kommunist, hon vågar bara inte erkänna det!
hanna
23:02 26.1.2006


helt jättebra artikel, fredi! Int pga din åsikt, men pga att du kunde motivera den Bra, och pga att den verkligen väckte diskussion!:)

annars, så varför skulle det vara emot kristna värderingar att låta lesbiska par få barn? Är det fel att ge syndarna, de svaga o bräckliga, goda gåvor?
hanna
22:58 26.1.2006


helt jättebra artikel, fredi! Int pga din åsikt, men pga att du kunde motivera den Bra, och pga att den verkligen väckte diskussion!:)

annars, så varför skulle det vara emot kristna värderingar att låta lesbiska par få barn? Är det fel att ge syndarna, de svaga o bräckliga, goda gåvor?
Andreas
22:06 26.1.2006


Och äsch då, cessi, det där med röstningen - du kan ju i stället påverka de som får rösta, så är det nästan som en egen röst - åtminstone en liten tröst. Eller nåt...
Andreas
22:03 26.1.2006


Intressant point, Billi F, det där med Sauli och kung Saul!
Oskar
21:23 26.1.2006


SDP vill slopa alla kristna skolor i finland

Det håller de på med i Norge redan efter att en vänsterregering röstades in. Det här är ju inte ett rikdagsval och presidenten påverkar ju inte sådana saker, så på sätt och vis är det därför irrelevant.

Vänsterpartiernas nya slogan skulle ändå kunna vara: "Död åt familjen", "Lika lite åt alla" och "Slappna av, vi uppfostrar dina barn". Så det är bra att folk tror att de står för kristna värderingar :)
cessi
21:06 26.1.2006


SDP vill slopa alla kristna skolor i finland. ja hoppas att det förslaget inte går igenom.
va jag vet så e niinistö mera Israelvänlig. det ser jag som nåt väldigt viktigt.

tyvärr får jag inte rösta,förrän om ett år. typiskt.
killroy
21:04 26.1.2006


Det spelar ingen roll vem som blir president har ni inte fattat det ännu. Båda dessa kandidater kommer nog ändå att hålla väl i Finlands tyglar . Det är ju så det har varit med alla Presidenter i Finland .
Unknown
20:00 26.1.2006


Pah... jag tycker att allt detta är potaska... det är en fin sak att tala varmt om Gud, men att döma en ledare för sin tros skull är enligt min part en fördom. Ni talar om att den rätta människan är den som har Gud i sitt hjärta; dock ser ni inte att det är de som inte förmår att besluta rätt. En president skall vara en ambitiös ledare som i sin baktanke vill förbättra sitt land. Han skall vara en av folkets män som via sina gärningar förbättrar det som kan förbättras. Han skall se sina gärningars konsekvenser samt kunna ta del av dem. Han skall inte vara en vekling som rådfrågar sina "experter" vid närmaste kris, utan en som självständigt kan fatta beslut. Därför tycker jag att vi kommenterare skall se saken som den är i vitögat och konstatera att den Finska Republiken kommer att få en verkande president för en period på 6 år. Det är VI, röstare, som bestämmer vem det kommer att bli. Utan ett hårt arbete får vi ingen skörd. TÄNK PÅ DET! Iaktta de båda parterna och rösta på den som kommer att föra fram Finland.
Ni kritiserare skall inte ta detta som en nedskällning, utan som en liten upplysning. Jag förstår att jag använt grova ord, men utan dessa skulle jag inte fått min sak igenom. Tänk i godan ro på den DU vill att skall bli Finlands president för 6 år.
Jag önskar er alla ett rikt liv av lycka och välgång.
Christa
19:11 26.1.2006


Läs dagens kyrkpressen istället, där presenteras de två kandidaterna och deras syn på kristendomen i Finland!

Niinistö säger bland annat att tron på Gud innebär trygghet och att de kristna värderingarna ger goda levnadsregler för vardagen. Han svarar att han senast bad "igår kväll".

Halonen berättar att hon som ung gick ut ur kyrkan men att hon alltjämt delar de kristna värderingarna. Hon säger att hon bad senast "för inte så världigt länge sedan".

Jag tycker inte att kandidaternas tro, utgående från detta, har någon större betydelse i valet.
Josephine
17:16 26.1.2006


Niinistö niinistö niinistö..!! han e bra! =)
Christoffer
17:09 26.1.2006


Stefan o Staffan i radioprogrammet Fritt fram presenterade i lördags en genialisk lösning:

Varje kandidat från omgång 1 bör få så många av de 6 åren som deras röster tillåter.

Tarja får börja med drygt 2 år, sedan kommer Sauli med 1½-2 år, sedan Matti Vanhanen med ½ år eller så, Bjane Kallis skulle få ngn sommarmånad eller julmånad, Aarre Lahti eller vad han nu hette ngn dag, likaså Timo Soini. Sist men inte minst skulle SFP:s Henrik Lax få vara president valborgsmässoafton 2011 mellan kl 21 och 03. Sedan skulle Lax skriva en bok som heter "Sex timmar som skakade världen."
TC
16:42 26.1.2006


Jag tycker artikeln ovan är helt värdelös och att det är förbluffande att ni fått för er att Niinistö är bättre enligt några kristna parametrar. Klart man får framföra sina åskiter, min respekt för denna sida sjönk bara en aning i.o.m. detta torftiga inlägg.

Nåväl. Nu ska jag gå och klistra upp den härliga slutsatsen om Tarja och kommunismen på kylskåpsdörren =D
Caco
15:53 26.1.2006


Intressant uttalande att "ingen ska kunna påverka det på ett eller annat sätt". Det betyder väl att ingen borde få berätta något om någon kandidat eftersom informationen kan påverka en...Så man skulle vara tvungen att gissa vilken kandidat som har likadana åsikter som man själv. Smart! Nej all medias idé(inklusive denna) är väl att framföra information som per definition alltid är färgad av en åsikt även om skribenten skulle försöka vara objektiv. Någon annan får säkert skriva en artikel för Halonen om han/hon känner sig kallad.

Nato är en intressant fråga. Tidigare var jag skarpt emot det men i dagens läge då vi skrivit under på att göra oss av med alla landminor har vi tyvärr inte längre någon realistisk chans att försvara vår långa gräns mot Ryssland. Och Ryssland kan snabbt bli instabilt igen även om Putin behärskat sig. Om vi har otur är Rysslands nästa president, som ganska snart skall väljas, betydligt aggresivare. Halonen var en av de pådrivande krafterna som ville att vi skulle avskaffa landminorna och därmed även ge upp vår försvarsstrategi. Med den vapenarsenal vi har till förfogande skulle ryssarna tyvärr marchera till riksdagshuset i Hesa på några dagar. Flera generaler från krigena menar att det var landsföräderi att ge upp dessa hemska, men för försvaret nödvändiga vapen, pga. av internationell påtryckning.
!!!
15:41 26.1.2006


Det är presidentval i Finland vart sjätte år.På söndagkväll vet vi vem som blivit president.Då är denna debatt över.Så tills dess,simma lugnt.
Oskar
15:19 26.1.2006


Mickelsson.net blir för politiskt? Är det dags för att skriva en rant igen, "yleisön pyynnöstä huolimatta"?

Mickelsson.net får väl (rentav bör), enligt min åsikt, sträva efter att påverka sina läsare att göra goda val i livet (inklusive angående röstningar), det är det enda moraliskt korrekta för ansvarskännande människor.

Vi ska sluta svälja individualismens Kool-Aid att det är fel att påverka andra människor. Det är rätt att påverka andra människor, åt det man själv är överbevisad om är bäst. Sedan har ingen av oss fullkomlig kunskap, men det är inte en orsak att inte dela den begränsade kunskap vi har.

Bara ett ödmjukt förslag :)

Bra skrivet, Fredi.
lotta m.
14:39 26.1.2006


var inte respektlösa mot någon av kandidaterna! Sen gällande Nato så är det nog inte bara fördelar. Så man kan ju fundera. Det som är förutbestämt av Gud sker, men vi behöver inte påskynda som om det var triumf, för det tycker jag inte att det är. Jag tror även att Sauli kan bli en oerhört bra president! Gud kan ju vända folks hjärtan, så det bästa är ju om han blir frälst.
Billi F.
14:21 26.1.2006


Bra Fredi jag tror också Sauli är en man enligt Guds hjärta. Han skall föra vårt land rakryggat framåt enligt Guds plan. Okej han är inte aktivt församligsmedlem (bänksittare) utan han är en förståndets och handlingens man som profetiskt fick namnet kung Saul. Jag har bett till Jesus att alla "tuulipuku och lippalakki" röstare sover på söndagen. Jag ger min röst med triumf åt Sauli.
G
14:05 26.1.2006


Vem vill med i Nato??
Går inte Niinistös idéer emot kristna värderingar? Som t.ex. att han vill låta lesbiska par få konstgjord befruktning...
(det vill i och för sig Tarja också..)
*
13:52 26.1.2006


tycker att Ch's lempinimi på Tarja e lite opassande med tanke på den respekt skriften försöker pålysa mot auktoriteter. hon är ju ändå sittande pres. ännu.
Ch
13:48 26.1.2006


Finland e e fritt land där man får föra fram sina åsikter, moster agda. I vilka medier somhelst som är obundna... Rösta på Sauli Niinistö, har har mer pondus och auktoritet än muminmamman. Och för Finland in i NATO. HEJA SAULI!
mikael rönn
13:47 26.1.2006


håller med killroy i det första och det tredje (frågan om Åland överlåter ja åt FN eller hu de nu va), samt med moster agda i det första.

(muhahahaha, nu måst ni läs genom ALLA kommentarer för att vet va ja menar!!!!!)

såg annars nåt i dagens vbl. en presidentkandidat som menar att "målet är att uppgå i biogas när man dör" Vote JAN FINNE. (s.10)
moster agda
13:19 26.1.2006


ja tycker nog ändå det är lite inkorrekt att det har blivit så politiskt på mickelsson.net.
fastän det bara är egna åsikter men ändå. det är nog inte rätt att ha så mycke "kampanj" på gång tycker jag.
alla röstar på vem dom vill,o ingen ska kunna påverka det på ett eller annat sätt.
fredi sa att "rösta på sauli.det gör jag.".. det känns lite som om man sku försöka bli påverkad och omvänd att rösta på just sauli,t.ex.
killroy
13:10 26.1.2006


Bra Linus .
Men bilden e lite otydlig , kanske det inte e du som plåtat ?
linus
12:55 26.1.2006


Bland artiklarna presenteras ofta olika skribenters åsikter, vilken annan åsikt kan vara mer ärlig? Om man själv tror på något och om man dessutom förstår varför är det bra att försöka förklara det.

Här i artikeln presenteras Fredis åsikt, och bland kommenterarna andras åsikter.
The Netobserver
12:42 26.1.2006


Håller mickelsson.net på att bli politiskt? Efter en genomgång av de här nämnda åsikterna får man den bilden att mickelsson.net vill styra väljarna. Men, å andra sidan, varför inte?! Det är ju inte alltid så lätt att veta...
Som kristna får vi tro att Herren styr kungars (och presidenters) hjärta som vattenbäckar. Så det är, som här också sägs, viktigt att be och välsigna landets överhuvud!
Må rätt kandidat vinna!
lotta m.
09:53 26.1.2006


var och en väljer som den känner, det är viktigt ändå att be över saken! Jo jenny, visst skulle det va härligt att se Niinistö frälst, också Halonen :)Och jag håller med andreas, absolut så är Niinistö värd en chans.
Moi
09:27 26.1.2006


Nå... nu ska vi vara snälla med Åland... det är en vacker ö med trevliga människor (det sista hittade jag på själv).
killroy
09:19 26.1.2006


Skulle jag bli President skulle jag ge bort Åland till Sverige . För det enda dom gör nu är att åka snålskjuts på Finland . Egenteligen vill dom inte höra till Finland det räknas ju som omvärlden för dom enl.Ålandstidningen .
revdaniel.org
00:46 26.1.2006


smurf asså...
Va dumt att jag inte fick va med i andra omgången heller...

Skulle jag bli presidet så skulle jag göra "fasta" finland till en koloni under Åland..

Ingen som vill rösta på mig?=)
Andreas
23:48 25.1.2006


Ja Jenny, jag har nog tänkt något liknande som du... :)
Jenny Jaakkola
23:01 25.1.2006


Amen :D
Gud har no Niinistö på hjärtat!!
Fö de e no säkert Gud som lagt dendär längtan på hans hjärta att villa träffa Jesus!!! :D:D
O amen Herren hör hans bön :D
Vi borde börja be för Niinistö-kanske han ploppar in i Fila en dag och får möta vår Underbara Jesus :D Halleluja!!! Vem vet??!! Han ska no bli frälst!!
Gud välsigne Niinistö och hans längtan att hitta Gud :) Gud ser alla sökare,he noticed me as well :P
Och välsignelse för Halonen också-för den delen!! :D
kram,
Jenny
killroy
22:47 25.1.2006


Jag kommer att rösta på Kekkonen han fick saker att hända.
Andreas
22:22 25.1.2006


Jag har tänkt som så med SN - för jag förstår vad du menar med kylan, Christoffer - att jag kan se potentialen. Han har kanske sina brister i dagens läge, men en post som presidentposten gör saker och ting med människor. Han är kanske värd en chans?
Christoffer
21:42 25.1.2006


Jag kommer att rösta på Tarja. Hon är socialist och har kanske inte fått till stånd det som jag hoppades, men jag tror att SN behöver tid på sig för att bli färdig för presidentrollen. Jag har länge upplevt en kyla omkring hans person.

Synd att inte Bjarne Kallis är med i denna omgång.

Hörde just om ngn som skulle rösta på Conan O'Brien. Själv skulle jag hellre valt Conan the Barbarian :)
Sök

Skriv sökordet i rutan
Arkiv
Reklam

Annonsera här? Det passar bra! Kontakta oss!
musik >
10 senaste
>
You're forgiveness
Av Samuel Erik, Text och musik Samuel Erik, Producerad Samuel Erik och Manne Tiainen
Mick
Av Zealot Poets
Kärlekseld
Av Zealot Poets
Flumparanoia
Av Zealot Poets
The Day of Salvation
Av Pontus J Back
Without You
Av Pontus J Back
Thankful
Av Pontus J Back
Mighty God You Are (King of Kings)
Av Andreas Forsberg, producerad av Egon Veevo
Every Drop
Av Samuel Eklund, Producerad av Joakim Palmén