Många av dagens församlingar är alltjämt inspierarade av den gamlatestamentliga undervisningen som gav auktoritet åt Leviter (Prästsläktet efter Levi' stam) att uppbära tionde av av folket. Förutom offret skulle man dessutom årligen betala tempelskatt för att täcka tempelverksamhet.
Om tempelskatten visade Jesus att en kung inte bär skatt av sina söner och att följaktligen de som är troende, dvs, Guds söner inte berörs av den skatten. Men för att hålla fred skickade han Petrus ut och fiskade en slant ur gapet på en fisk.
I liknelsen om den förlorade sonen berättar Jesus att fadern säger åt den hemmavarande sonen att ’Mitt barn, du är alltid hos mig, och allt mitt är ditt. ".
Jesus vill att de som tror på honom skall känna frihet och glädje. Det är ur den här positionen som de kristna i nya testamentet kunde sälja allt de hade och dela med sig av pengarna till de som behövde.
Men att blanda in Malakis befallning att gälla i våra församlingar ingår inte i det nya förbundet där Jesu död blev det fullkomliga offret som är gott nog för oss alla.
Så församlingar har inte någon rätt att kräva tionde. Men däremot är det bra om församlingen berättar om utgifter och behov och fördela resurser till de som behöver. Många församlingar har en socialkassa för nödställda och såna med tillfälliga ekonomiska svårigheter.
Församlingen består av medlemmar som egentligen har yttersta ansvaret för varandra.
- Jag köpte en gång en vinterrock åt en utländsk kille som kom till församlingen och hade blivit av med sin resekassa, berättade Fredi som exempel hur man kan hjälpa till.
I Nya Testamentet nämns också hur arbetaren är värd sin lön, t ex såna som jobbar med att förkunna. Vidare gjorde de insamlingar till andra församlingar som hade det sämre ställt och till mission.
Paulus sade att han inte vill vara nya församlingarna till ekonomisk börda så han jobbade som sadel- och tältmakare och ibland fick han bidrag från andra församlingar (t ex bröderna från Makedonien gav honom vad han behövde när han for till Korith.). I dagens tider är det lika aktuellt också med att man vill undvika att bli misstänkt som utnyttjare av kollekter.
Var och en må ge vad han har beslutat sig för i sitt hjärta, inte med olust eller av tvång. Ty Gud älskar en glad givare.
För Gud är inte pengar det viktiga utan att han är den viktiga för dig och att inte pengar är det. Är pengar viktigt för dig gäller det att snabbt vända om.
Läs gärna Christer Ågrens undervisning om givande:
http://www.apg29.nu/index.php?artid=16783
... eller Marcus på Alethia: