Goda nyheter sedan 2002     Tisdag 27 september 2022 kl 02:34Nyheter | Skicka in artikel | Annonser | Galleri | Blog | Musikalbum | Kontakta oss
Nyheter > Rasmus F Forsman jobbar utanför kyrkan
Linus
Foto: Linus
Rasmus brevid sin bas-polare Egon
Linus
 3 8322 58 34
Linus Mickelsson
Online 20:10 05/07 2009  Modifierad 20:20 14/08 2010
Linus
Linus
Rasmus som många är vana att se honom
Linus
Linus
Rasmus F Forsman
{"width":"236","height":"500","type":"file","thumbnail":"thumb"}

Allmänt  Rasmus F Forsman, omtyckt som musiker, dirigent, pastor, ungdomsledare, mm, flyttar i början av september till Borgå för att jobba för pingstförsamlingen Filadelfia i Borgå.

Rasmus berättar i en intervju att han inte är pastor, utan att hans ansvarsområde istället är att jobba utanför kyrkan som kontaktskapare. Rasmus talar om att mycket av jobbet ännu skall formas och utstakas. Han kommer att vara något av en cell-dragare.

- Smågrupper kommer att vara en viktig byggsten i det jag kommer att göra. Men, cell-livet skall ju inte vara "cell-liv" utan ett naturligt kristet liv 24/7.

- Samarbete församlingarna emellan är starkt på mitt hjärta, fortsätter han.

Rasmus säger att musiken alltid finns med honom även om han inte är kallad till församlingen för att vara musiker.

Rasmus berättar också att han har vänner å bekanta i Borgå. En del från hans gamla ungdomsgäng kommer därifrån.

Rasmus vill hälsa till läsarna med följande ord:

- Jag tror att det bästa sättet att vinna mänskor för Jesus är att vara sig själv. Låt Herren verka i dig så du hittar och blir dig själv mer å mer för varje dag som går



Ingmar Rönn
13:38 9.9.2009


Intressant att man kan se så olika på en sak - klart att man kan tycka att det är eländigt att en församling anställer nån för att sköta kontaktskapandet utåt, men jag skulle väl hellre säga ett jättebra att de gör det, då kommer det nån dit som kan fungera som föredöme och dra andra med sig! Och hur man än ser det är det väl ändå bättre att det tas något slags initiativ än att allt bara fortsätter som förr? Lycka till, Rasmus & God bless!
Jocke P
18:10 26.7.2009


Välkommen till Borgå broder Rasmus, nice att få dig hit. Mycket finns att göra, ja, och det är väl därför chefen sänder trogna arbetare till sin skörd. Många Borgåbor tackar Herren för bönesvar. Piis
Pontus J. Back
01:22 12.7.2009


Tom!
Jag läste nog din första kommentar och svarade också men what ever... Jag orkar inte börja förklara, kanske du läser det jag svarade en gång till och funderar lite så hittar du nog svaret.
Tom Kecklund
23:26 11.7.2009


Pontus!
Läser du det jag skrev en gång till så ser du att jag frågade om det inte var onödigt att ifrågasätta Undrarens tro. Du skriver om ngt helt annat som jag inte kommenterat. Inte kan jag heller påminna mig att jag "brukar vilja ifrågasätta" dina kommentarer. Det har hänt någon gång enstaka gång.

Pontus J. Back
23:07 11.7.2009


Tom!
Inte skulle jag kalla det onödigt. En man som Rasse skulle inte åta sig ett uppdrag om han inte skulle ha på klart med Herren om att detta är Herrens vilja. Att anonymt skriva till en som är i Herrens tjänst i de ordalag han skrev så tycker jag att man kan ställa en fråga. Om man tror på Herren borde man också lita på Herren. Gud lämnar ingen och att skriva "Hoppas du inte går helt sönder" antyder redan på att man antingen skulle vara "sönder" eller att det kommer att gå så, dock inte fullt ut "helt". Men du brukar vilja ifrågasätta mina kommentarer så jag är inte överraskad ;) Ha en välsignad fortsatt sommar i vilket fall som helst! Jag tror inte att du kommer att gå sönder :) Du är ju ett Guds barn!
Tom Kecklund
20:34 11.7.2009


Pontus!
Är det inte lite onödigt att ifrågasätta Undrarens tro? Att vara frälst och kristen behöver ju inte betyda att man är aningslös och tror att allt går utan problem.
Pontus J. Back
14:37 10.7.2009


Undraren,

Jag måste bara fråga om du är frälst och Kristen? Det verkar som om du inte hade någon tro överhuvudtaget. "Du kommer inte att få det lätt" och "Hoppas du inte går helt sönder". Tror du inte Jesus är med Rasse? Tror du inte att Gud har förberett vägen där han skall gå? Gud vill vi skall lita på honom och Gud tycker inte om pessimism.
Undraren
11:32 10.7.2009


Bra skrivet. Men du kommer inte att få det lätt. Hoppas du inte går helt sönder.
Pontus J. Back
11:10 10.7.2009


Bra skrivet Rasse! Jag förstår att de vill ha dig till Borgå men det behövs också mera sådana som du i Vasa. Lycka till med ditt nya jobb och var välsignad!
Rasse
00:55 10.7.2009


Tyvärr är det ju nog så att plikten är det som drar många till kyrkbänkarna idag. Själv måste jag erkänna att jag tycker det är rätt tråkigt att sitta på gudstjänster. Men jag tror ändå att gudstjänsterna fyller en viktigt funktion då de får vara en plats där Jesus blir upphöjd av såna som verkligen vill tillbe Honom och den Heliga Anden fritt får verka! Men tyvärr är ju glädjen över frälsningen rätt liten i våra sammanhang vilket gör att man mest ser till en massa yttre petitesser vilket gör att gudstjänsterna bara blir en sammankomst man sitter av för att ytterligare en söndag visa att man fortfarande är frälst...
Men kan man klaga på de som kommer på gudstjänsterna av plikt? Är det deras fel att det är som det är? Svaret där är nej! Entydigt! Problemet började på 300-talet då kyrkorna började byggas. Ett djävulskt lömskt trick av hornpelle att förföra de heliga började. Kyrkan plockade ut Jesus ur hjärtat på mänskorna och förde "Gudsnärvaron" tillbaks till tabernaklet.
Jesus kom för att visa att Gud vill bo i oss, men kyrkbyggnaderna och strukturerna kring tog bort det.
Detta gör att man idag lätt bara sitter av ett möte. Detta gör att det lätt blir till att man bara lever sitt kristna liv inom kyrkans väggar.
Så man ser att vi har en 1700-årig tradition bakom oss. Inte så lätt att sudda ut så där bara!
Så jag håller med undraren. Kyrkorna avfolkas. Också frikyrkorna. Men problemet sitter längre tillbaks i tiden än hos nutidsmänskan.
Men tänk att få vara med och påverka! Tänk att få vara med och sprida ljus i mörkret! Tänk att få gå i den Heliga Andens kraft och leda mänskor till Jesus och inte till kyrkbänken! Tänk att få leva ut Jesus på sin arbetsplats till sina arbetskompisar eller i skolan till sina klasskompisar! Tänk att vi får vara med ännu idag!! Är inte det fantastiskt?!?!
Vi kan stirra oss blinda på problemen och låta alla problem modfälla oss, men det är inte vad bibeln uppmanar oss att göra! Bibeln säger att vi skall lyfta vårt huvud för befrielsens dag närmar sig! Idag är frälsningens dag! Idag verkar Jesus och Han verkar bland mänskor ute på gatan oberoende hur det ser ut i kyrkorna.
Självrannsakan behövs. Verkligen! Det tycker jag min kommande arbetsgivare har förstått. De har insett att snart är Filadelfia-församlingen i Borgå ett minne blott om inte något sker. Det är starkt att våga se sin svaghet!
Så vänner, bröder och systrar, och alla som läser det här: Håll fanan högt! Vi har alla många åsikter om mångt och mycket, men vi har ett uppdrag. Vad vill du sätta dina krafter och resurser på?

Piis
Pontus J. Back
18:44 9.7.2009


Ok, vi skyller på föräldrarna då ;)
Linus
17:46 9.7.2009


Det är varken budskapet eller presentationen som är fel med dagens församling utan det är bristen på kärlek och respekt. Men den som ber han får.

Vi kan ha trevligt tillsammans och prata uppbyggligt istället för att använda laddade termer medan man bara ser broderns flisa! =)
Nähe!
17:25 9.7.2009


Lutherska kyrkan har inte tvingat någon alls att bli medlemmar! Det är föräldrarna som valt att döpa sitt barn, ingen annan!
Pontus J. Back
15:40 9.7.2009


Undraren

Jag kan nog med ett ärligt hjärta påstå att du är bitter utan att känna skuld. Om man inte vågar gå ut med sitt namn i sina påståenden så är man nog bitter :)

Om vi nu skall kina om samfunden så är det ju så att den lutherska kyrkan under hundratals år tvingat småbarn att bli medlemmar i kyrkan. Alltså de blir medlemmar genom dopet emot sin egen vilja.
Undraren
13:55 9.7.2009


Märkligt att man blir klassad som bitter bara för att man vågar ifrågasätta. Jag har goda vänner i så gott som alla samfund. Frikyrkan är mitt andliga hem och det är därför det gör mig bedrövad att så många går med skygglappar och inte inser sanningen: -Frikyrkorna minskar i medlemsantal och dör sakta men säkert och det visar all statistik, läs årsboken!! Frågan är, har man misslyckats med att förmedla budskapet? Mitt svar är definitiv ja. Istället sitter man i sin kyrkobyggnad och bedriver sin verksamhet då man kunde vara tillsammans med vanliga människor och låta Kristus lysa fram.

Pontus, många som har varit med länge, länge i tex pingströrelsen går nog på gudstjänster mest av pliktkänsla. Detta skulle de flesta ju inte medge öppet men tyvärr är det sanningen.

Om det nånstans finns splittring så är det i frikyrkorna, mycket mer än statskyrkan.
Pontus J. Back
10:27 9.7.2009


Undraren, jag kan förstå om du är bitter på pingstvänner. Det har du rätt att vara likasom jag har rätt att vara bitter på de lutheraner som förkunnar villoläror. Alla har vi rätt till våra känslor. Detta kommer vi inte ifrån.

Allt går utför och jag skulle säga att hela mänskligheten går utför. Varför? Jo, för att vi lever i en fallen värld där våld och krig härjar.

Jag är medlem i en pingstförsamling och jag har aldrig upplevt att jag skulle vara driven av ledarskapet att besöka Gudstjänsterna. Jag får gå i min egen takt. Dessutom så finns det många smågrupper som samlas inför Gud och detta är precis lika andligt som vilken Gudstjänst som helst.

Jag tror inte att det går utför för frikyrkorna, tvärtom det går utför för folkkyrkan som hela tiden splittras och det råder osämja inom samfundet.
Undraren
10:06 9.7.2009


Att jämföra sig med ett annat sammanhang som verkar ha det ännu värre kan ju ge en del tröst.

Att folk besöker en kyrka säger ingenting, inom pingströrelsen är det inte ovanligt att folk besöker gudstjänsten av pliktkänsla-pingströrelsen har ju en tendens att driva på det här med att besöka gudstjänster ganska starkt. Detta är också bevisat genom undersökningar.

Kolla med vilken pastor som helst inom tex pingströrelsen - det går utför i rask takt. Att säga något annat än detta är bara att förneka fakta och låtsas som om allt skulle vara bra.

Kan det vara så att man misslyckats med uppdraget och behöver utvärdera vad man håller på med?
Pontus J. Back
23:41 8.7.2009


Nu är det ju så att jag egentligen inte skulle vilja skriva något nedlåtande om vår folkkyrka men då vi nu säger att frikyrkorna håller på att dö ut kan vi göra en liten jämförels:

I en liten stad i Finland finns en luthersk församling som har 1300 medlemmar. Av dessa är 70% medlemmar i och med att de har blivit inskrivna i kyrkan i samband med dopet som barn. 40% av dessa tror på en Gud och endast 5% av alla lever ett Kristet liv varav 2% besöker kyrkan regelbundet. Detta är siffror som har utarbetats med hjälp av förfrågningar i olika församlingar inom EVL i vårt land. Sedan går man till friförsamlingarna och på samma ort finns en pingstförsamling som har 250 medlemmar varav 80% lever ett Kristet liv och 50% regelbundet besöker kyrkan. Detta säger rätt mycket för mig vad beträffar de olika samfunden och folk skriver ur sig ur folkkyrkan dagligen. Enligt eroakirkosta.fi skrev 101 personer ur sig igår den 8 juli 2009. Jag tror att det är mycket mera än hur många som skrev sig ur någon frikyrka igår.
Linus
21:54 8.7.2009


Påståenden som "statistiken talar för sig självt" blir bara så tassiga. Om ljuset avtar innebär det inte nödvändigtvis att inte solen skule gå upp igen.
Undraren
21:01 8.7.2009


Frikyrkorna i Skandinavien/Norden håller på att dö ut. Statistiken talar för sig själv. Det NG bibeln talar om gäller antagligen andra kontinenter än Europa.
....
11:30 8.7.2009


håller på att dö ut? läste just i en ny generation bibel att ca 325 000 människor får höra evangelium och att kristendomen är den snabbast växande religionen
Andy
10:42 7.7.2009


Oj, jag undrar hur det går med New Shoes om basisten flyttar till Borgå? Hoppas dom klarar sig, det är ett band med potential!
För övrigt kan man väl konstatera att Borgå får en bra musiker.
Välsignelse!
Kurt A.
09:04 7.7.2009


Kära "Undraren". Visst bör vi kunna tåla granskande kritik. Men varför ägna sig åt anonymt krypskytte? Träd fram under eget namn så blir det lättare att förstå vad Du säger och varför! Och Pontus J. Back, det är ju roligt att Du vill träffa den gamle gubben Kurt. Ge mig bara kontaktuppgifter, telefonnumrar och så, så skall det väl gå att ordna nån gång!
Undraren
22:55 6.7.2009


Statistiken för så gott som alla friförsamlingar i svenskfinland finns tillgänglig i den årsbok som frikyrkorna ger ut varje år. Den talar sitt tydliga språk. Frikyrkona är på väg att dö ut, rent statistiskt sätt. Och jag menar att det delvis beror på det jag tidigare fört fram.
Tobbe
22:23 6.7.2009


ehem, var har månne "undraren" hämtat sin statistik?! statskyrkans nätblogg eller nåt?
Pontus J. Back
22:20 6.7.2009


Vilket tjafs alltså är det inte Kyrkpressen så är det här på mickelsson.net. Jag tror ingen församling anställer någon bara för att de tycker det är kul. Jag tror att Gud har sitt heliga finger med i spelet. Kurt Allen han skulle jag vilja träffa! Good luck broder Rasmus! Bry dig inte om alla undrare som finns här i världen. Följ Gud dit HAN kallar dig!
Undraren
22:15 6.7.2009


Om nu församlingen verkligen har lyckats förankra tron i vardagen hos medlemmarna, hur kommer det sig då att den inte växer utan istället minskar och i praktiken håller på att dö, sakta men säkert?
Linus
20:59 6.7.2009


Nu verkar Undraren inte alls känna till medlemmarna i församlingen. Kurt Allén, t ex, är en man som de allra flesta kan ta som förebild. Minsann ingen andlig soffliggare där inte, varken inom församlingen eller utanför. Det ena utesluter inte det andra.
Undraren
20:43 6.7.2009


Tragiskt är det att fortsätta i samma stil. Istället för att församlingsmedlemmarna flyttar tron från kyrkan till köksbordet, så anställer man en person till att göra jobbet. Smidigt om man vill fortsätta leva sitt kristna liv i en kyrkobyggnad och slippa tänka på vanliga människors problem, men tragiskt.
Linus
18:15 6.7.2009


Tragiskt hade det varit att inte göra något alls. Dessutom har Borgå-församlingen en gedigen historia av evangelisation.
Undraren
16:27 6.7.2009


Ännu ett tragiskt exempel på hur finlandsvensk kristenhet tänker: "Rasmus berättar i en intervju att han inte är pastor, utan att hans ansvarsområde istället är att jobba utanför kyrkan som kontaktskapare."

Tänk att en "församling" måste anställa nån för att få kontakter, tragiskt! Men det visar ju på hur inåtvända, irrelevanta och isolerade de flesta församlingar är. Och med det de flesta församlingsmedlemmar. Ganska långt från apostlagärningarna där alla var i funktion!

Rasmus är en bra typ, men det där blir nog inte lätt. Må Gud beskydda honom.
Simon Ventus
00:31 6.7.2009


Lycka till på nya jobbet!
Pontus J. Back
23:13 5.7.2009


Borgå får en fin broder!
Nils-Gustav o Monika B
20:51 5.7.2009


Välkommen till Borgå!
Sök

Skriv sökordet i rutan
Arkiv
Reklam

Annonsera här? Det passar bra! Kontakta oss!
musik >
10 senaste
>
You're forgiveness
Av Samuel Erik, Text och musik Samuel Erik, Producerad Samuel Erik och Manne Tiainen
Mick
Av Zealot Poets
Kärlekseld
Av Zealot Poets
Flumparanoia
Av Zealot Poets
The Day of Salvation
Av Pontus J Back
Without You
Av Pontus J Back
Thankful
Av Pontus J Back
Mighty God You Are (King of Kings)
Av Andreas Forsberg, producerad av Egon Veevo
Every Drop
Av Samuel Eklund, Producerad av Joakim Palmén